Algemene verkoopsvoorwaarden

Version bijgewerkt op 20/11/2024.

Maison 123 (hierna ‘Maison 123’ genoemd) verwelkomt u van harte op haar verkoopwebsite www.maison123.be (hierna de ‘Website’ genoemd).

De Website wordt beheerd door het Franse bedrijf Maison 123, met maatschappelijke zetel te 57/59 rue Henri Barbusse 92110 Clichy - Frankrijk, ingeschreven in het handels- en bedrijvenregister van Nanterre onder het nummer 444 600 464.

De Belgische verkooppunten van het merk Maison 123 zijn verbonden aan de Belgische vennootschap Etam, ondernemingsnummer 0400.558.827, met maatschappelijke zetel te Tongerenstraat 39 - 1040 Etterbeek, België.

Deze Algemene Verkoopsvoorwaarden regelen uitsluitend de verkoop van Producten die door Maison 123 op de Website worden aangeboden, ongeacht of de Klant toegang heeft tot de Website via een laptop, smartphone, applicatie of een iPad in de winkel. De Klant kan deze voorwaarden bij het plaatsen van een bestelling steeds raadplegen.

Hieruit volgt dat elke bestelling van de Klant leiden tot de volledige aanvaarding zonder voorbehoud van deze Algemene Verkoopsvoorwaarden, met uitsluiting van alle andere voorwaarden vermeld in folders, catalogi, nieuwsbrieven, sms-berichten of enige andere commerciële communicatie die door Maison 123 is uitgegeven en met name die voorwaarden die in de winkels van Maison 123 gelden.

Elke tegengestelde voorwaarde die de Klant stelt zal dus, behalve bij uitdrukkelijke aanvaarding, door Maison 123 geweigerd worden, ongeacht het tijdstip waarop Maison 123 op de hoogte werd gebracht. Het feit dat Maison 123 zich op een bepaald ogenblik niet beroept op een bepaling van onderhavige voorwaarden, kan niet worden geïnterpreteerd als de afstand van het recht om zich later op de betrokken bepalingen te beroepen.

Maison 123 stelt alles in het werk om de informatie op deze Website zo juist en actueel mogelijk te houden, en behoudt zich het recht voor om de inhoud van de Website op om het even welk ogenblik en zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Het gebruik van deze Website is strikt persoonlijk. De verkoop van Producten via de Website is voorbehouden voor natuurlijke, niet-handeldrijvende personen die als consument ouder dan 18 jaar zijn.

Als een voorwaarde had ontbroken, dan zal deze bepaald worden door de Belgische gebruiken en wetten welke van toepassing zijn in de sector van de verkoop op afstand.

Artikel 1: Doel

Het doel van deze voorwaarden is, enerzijds, de potentiële koper te informeren over de voorwaarden en methoden waarmee Maison 123 als verkoper overgaat tot de verkoop en levering van de artikelen die worden besteld op de Website www.maison123.com; en anderzijds, de rechten en verplichtingen van de Partijen bepalen voor de verkoop van Maison 123-producten aan de Klant.

Ze zijn van toepassing zonder beperkingen of zonder voorbehoud op elke verkoop van producten die door Maison 123 worden aangeboden op de Website.

 

Artikel 2: Producten

1. Producteigenschappen

De Producten die voor verkoop worden aangeboden, worden beschreven en getoond met de grootst mogelijke nauwkeurigheid op de Website. De informatie die wordt verstrekt op de productfiche biedt een overzicht van de belangrijkste kenmerken van het product (kleur, beschrijving, samenstelling, onderhoud, afmetingen) en de prijs inclusief btw.

Maison 123 vestigt echter de aandacht van de Klant op het feit dat de foto's geen perfecte gelijkenis kunnen garanderen met het te koop aangeboden Product, met name wat betreft de kleuren.

De verschillen kunnen onder meer het gevolg zijn van de kwaliteit van de foto's, de moeilijkheid om de stoffen op het scherm weer te geven of de mogelijke technische aanpassingen. Deze verschillen mogen niet geïnterpreteerd worden als conformiteitsgebreken en kunnen geen aanleiding geven tot de annulering van de verkoop.

Maison 123 kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval van een duidelijke vergissing of onbeduidende weglating tussen de kenmerken van het Product en de weergave en/of beschrijving ervan.

 

2. Beschikbaarheid van de Producten

De producten worden te koop aangeboden zolang de voorraad strekt. Enkel de producten die op de Website op het moment van raadpleging aan de Klant worden getoond, worden te koop aangeboden. Daarom wordt de Klant tijdens het plaatsen van zijn bestelling, op de hoogte gebracht van de beschikbaarheid van het geselecteerde Product.

In het geval dat een Product niet beschikbaar is, verbindt Maison 123 zich ertoe de Klant hiervan zo snel mogelijk per e-mail op de hoogte te stellen. Tevens staat Maison 123 ter beschikking van elke Klant voor alle vragen betreffende de beschikbaarheid van de Producten die op de Website te koop worden aangeboden.

Bij betaling per bankkaart wordt alleen het bedrag van de werkelijk beschikbare Producten gedebiteerd. In geval van onmiddellijke betaling via PayPal zal de prijs van het niet-beschikbare Product direct op de gebruikte rekening worden teruggestort.

Indien een Product niet beschikbaar is, kan Maison 123 de Klant informeren over de wachttijd voor de levering van het Product.

De Klant kan zijn bestelling bevestigen of verzoeken om een terugbetaling van het Product op basis van de gefactureerde prijs.

De leveringskosten zullen aan de Klant terugbetaald worden indien deze de annulering van volledige bestelling bevestigt. De kosten blijven echter ten laste van de Klant indien deze de levering van een of meer andere beschikbare Producten van dezelfde bestelling bevestigt.

 

3. Aankooplimiet

De Website staat de aankoop van Producten met het oog op wederverkoop niet toe. In dat opzicht wordt de aandacht van de Klant in het bijzonder gevestigd op het feit dat zijn Bestellingen niet meer dan vijftien (15) artikelen mogen bevatten, geen abnormaal karakter mogen vertonen en maximaal 2000 euro mogen bedragen.

De Klanten die een bestelling wensen te plaatsen voor een totaalbedrag dat het vermelde bedrag overschrijdt, en dat voor andere doeleinden dan wederverkoop, wordt gevraagd om de Klantendienst van Maison 123 te contacteren om de mogelijkheden en voorwaarden voor de verkoop via de Website te kennen.

 

Artikel 3: Prijs

De prijzen van de Producten worden weergegeven in euro (exclusief leveringskosten), inclusief de btw die op de dag van bestelling van toepassing is. Als het btw-tarief gewijzigd wordt, zal dit automatisch worden toegepast op de prijzen van de artikelen.

De forfaitaire bijdrage in de leveringskosten wordt aan de Klant meegedeeld op het besteloverzicht voordat de bestelling bevestigd wordt.

Maison 123 behoudt zich het recht voor om, op elk moment, de prijzen en productbeschrijvingen te wijzigen, in het bijzonder in het geval van toenemende kosten, een verhoogd btw-tarief en in het geval van een duidelijke typografische fout of invoerfout.

De producten zullen echter worden gefactureerd op basis van de prijzen die van kracht zijn op het moment van de registratie van de bestelling, behalve in het geval van een duidelijke fout.

Ondanks de waakzaamheid van Maison 123 kunnen er om welke reden dan ook (computerfout, manuele fout, technische fout, enz.) prijsfouten voorkomen op de Website. Indien bestellingen zijn geplaatst tegen onjuiste of duidelijk afwijkende prijzen (lage prijs), zullen deze worden geannuleerd, zelfs indien deze aanvankelijk door Maison 123 bevestigd zijn. Maison 123 zal in dat geval alle betrokken Klanten zo snel mogelijk informeren zodat ze, indien gewenst, hun bestelling opnieuw kunnen plaatsen tegen de gecorrigeerde en correcte prijs.

Elke bestelling houdt in dat de Klant akkoord gaat met de prijzen en productbeschrijving van de producten die te koop worden aangeboden. Elk geschil betreffende dit punt zal leiden tot een mogelijke 'omruiling/terugbetaling' zoals hieronder in artikel 7 wordt beschreven.

De Klant erkent en aanvaardt dat de prijzen van de Producten kunnen verschillen tussen de Website en de winkels en dat dit prijsverschil in geen geval kan worden gebruikt als basis voor een verzoek tot terugbetaling, hetzij geheel of gedeeltelijk (afgezien van het herroepingsrecht dat van toepassing is onder de hieronder uiteengezette Voorwaarden).

 

Artikel 4: Bestellen

1. Account aanmaken / Klantnummer

Om een bestelling te plaatsen, moet de Klant:

-indien hij een account heeft, zijn geldige e-mailadres en wachtwoord (vertrouwelijk en persoonlijk) invoeren om zichzelf op de Website te identificeren;

-indien hij geen account heeft, zich aanmelden als ‘gast’ of een account aanmaken door de verplichte velden in te vullen om zijn persoonlijke inloggegevens te verkrijgen. Maison 123 moet via de Klantendienst zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht als deze logingegevens verloren gingen of werden vergeten.

Of hij nu wel of geen account heeft, de klant moet de persoonlijke gegevens invoeren die zijn aangeduid met een sterretje. Die gegevens zijn verplicht en noodzakelijk zijn voor het verwerken van facturen en het leveren van bestellingen.

Het is erg belangrijk dat de Klant het formulier zo nauwkeurig mogelijk invult om fouten te vermijden en de impact op de verzending van de bestelde artikelen te beperken. De gegevens die op de Website worden geregistreerd zijn exclusief bestemd voor Maison 123 of zijn partners in geval van de uitdrukkelijke aanvaarding door de Klant volgens de onderstaande voorwaarden.

 

2. Registratie van de bestelling

Elke klant die een bestelling wenst te plaatsen, selecteert het product van zijn keuze door op "Toevoegen aan winkelmandje" te klikken.

Na deze stap en nadat hij op "Mijn winkelmandje bevestigen" heeft geklikt, belandt de Klant op een pagina over de levering van de bestelling. Op deze pagina dient de Klant zijn postadres en gewenste bezorgmethode in te geven. Vervolgens verschijnt er een overzichtspagina van het bestelformulier op het scherm, waarop de Klant eventuele wijzigingen kan aanbrengen en vervolgens tot betaling kan overgaan.

Door zijn bestelling te valideren, erkent de Klant kennis te hebben genomen van de Algemene Verkoopsvoorwaarden die van kracht zijn op de datum van deze bestelling, en dat hij deze voorwaarden zonder voorbehoud aanvaardt.

Elke bestelling die op de Website is geplaatst, persoonlijk of via een iPad in de winkel, en die door de Klant is gevalideerd, kan niet meer worden geannuleerd. De Klant zal moeten wachten op de ontvangst van de bestelling en vervolgens zijn herroepingsrecht uitoefenen (zie artikel 6.1).

 

3. Bevestiging en betaling van de bestelling

De Klant geeft Maison 123 de garantie dat hij gemachtigd is om gebruik te maken van de betaalwijze die hij tijdens de registratie van zijn Bestelling gekozen heeft.

Via de bevestiging van zijn Winkelmandje, het bestellingsoverzicht en de aanvaarding van de Algemene verkoopsvoorwaarden, stemt de Klant ermee in om zijn Bestelling te bevestigen via een betaling. De prijs die de Klant moet betalen is het bedrag dat vermeld wordt op het bestellingsoverzicht dat de Klant vooraf bevestigd heeft. Deze bevestiging staat gelijk aan de uitdrukkelijke aanvaarding van alle transacties die op de Website worden uitgevoerd.

Alle Bestellingen die op de Website worden geplaatst, kunnen enkel online worden betaald met behulp van één van de volgende bankkaarten: Visa, Mastercard, American Express of een andere kaart, maar ook via Bancontact en Bancontact App, Paypal, ALMA, Klarna, Apple Pay.

De Bestelling wordt pas verwerkt van zodra de volgende gegevens zijn opgegeven voor de betaling: het bankkaartnummer, de vervaldatum en de beveiligingscode (de drie cijfers die achteraan de bankkaart staan). Deze betaling is onderworpen aan een definitieve goedkeuring door de bank.

In elk geval zal het online verstrekken van het bankkaartnummer en de definitieve bevestiging van de Bestelling als bewijs gelden voor de volledigheid van uw Bestelling, overeenkomstig de bepalingen van de wet van 13 maart 2000, en zal het de invorderbaarheid bewijzen van de verschuldigde sommen door de aankoop van de artikelen die op de bestelbon vermeld zijn.

De kaart wordt gedebiteerd wanneer de bestelling gevalideerd wordt. In het geval van een voorraadtekort wordt het bedrag van het (de) geannuleerde artikel(en) niet van de rekening van de Klant afgeschreven.

-Via Apple Pay: betalingen via de applicatie zijn alleen mogelijk voor bestellingen die via een Apple- apparaat zijn geplaatst.

-PayPal-account: door deze betaalmethode te kiezen, worden klanten doorgestuurd naar hun PayPal-account (of kunnen ze er een aanmaken) en kunnen ze snel en veilig voor hun aankopen betalen.

 

4. Beveiliging van de betaling

Maison 123 gebruikt de beveiligde betaaldienst ADYEN dat de veiligheidsnorm SSL integreert. Uw vertrouwelijke gegevens (kaartnummer, vervaldatum) worden na codering rechtstreeks verzonden naar de ADYEN-server en worden nooit aan de server van Maison123 doorgegeven.

De ADYEN-server is rechtstreeks verbonden met de servers van de banken in elk betrokken land.

Maison 123 kan, kan, onder voorbehoud van de uitdrukkelijke toestemming van de klant, de informatie met betrekking tot zijn bankkaart opslaan/onthouden, zodat deze niet bij elke bestelling opnieuw hoeft in te voeren. Het cryptogram dat op de achterkant van de bankkaart staat wordt niet bewaard. Deze gegevens worden bewaard tot de uitdrukkelijke intrekking van de toestemming van de Klant of tot het verstrijken van zijn bankkaart.

Door deze Algemene Voorwaarden te aanvaarden, gaat de Klant akkoord met de voorwaarden en formaliteiten met betrekking tot de preventie van betalingsfraude, zoals hieronder beschreven.

Informatie over de bestelling die de Klant op de Website heeft geplaatst, is het voorwerp van een geautomatiseerde gegevensverwerking waarvoor het bedrijf ADYEN (CNIL-autorisatie 1364484) verantwoordelijk is. Maison 123 heeft hiervoor een specifieke overeenkomst gesloten met het bedrijf.

Het enige doel van deze geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens is het definiëren van een niveau om een transactie te analyseren en betalingsfraude te bestrijden.

In dat opzicht kan ADYEN de Klant om bewijsstukken vragen (met betrekking tot zijn identiteit, facturerings- of afleveradres, gebruikte betalingswijze, enz.).

Het niet of niet tijdig verstrekken van de gevraagde bewijsstukken door de Klant kan ertoe leiden dat Maison 123 de betreffende bestelling weigert. De benodigde tijd om de gevraagde bewijsstukken te verstrekken kan de verzending en levering van de bestelde Producten vertragen.

De bedrijven ADYEN en Maison 123, evenals de dienstverleners die van tijd tot tijd betrokken zijn bij het beheer van de bestellingen, zijn de enige ontvangers van de gegevens betreffende de bestelling van de Klant. Een onbetaalde bestelling om de enkele reden van frauduleus gebruik van een bankkaart zal automatisch leiden tot de registratie van de gegevens betreffende de bestelling in een elektronisch bestand, opgezet door ADYEN.

In geval van frauduleus gebruik van zijn bankkaart, wordt de Klant gevraagd, zodra hij hiervan op de hoogte is, contact op te nemen met zijn bank en de politie en, indien nodig, een klacht in te dienen. Maison 123 is niet gemachtigd om op verzoek van de Klant informatie aan hem te verstrekken. Het bedrijf kan dit uitsluitend na ontvangst van een gerechtelijk verzoek van de bevoegde autoriteiten.

 

5. Betaling in drie keer zonder kosten met onze partner ALMA

Vanaf € 50 kan de Klant zijn bestelling in drie keer betalen zonder extra kosten. De eerste betaling wordt gedaan wanneer de bestelling wordt bevestigd, en de volgende twee betalingen worden gedaan volgens het ontvangen betalingsschema (betaling om de twee maanden).

Als de Klant een terugbetaling wenst, dient hij op dezelfde manier te werk te gaan als bij een klassieke terugbetaling (hetzij door naar een van onze Maison 123-winkels te gaan, hetzij door zijn artikelen per post terug te sturen). De bedragen van de reeds gedane betalingen zullen worden terugbetaald op de bankkaart die voor de aankoop werd gebruikt en de nog niet betaalde bedragen zullen worden geannuleerd.

 

6. Betaling binnen 30 dagen met KLARNA

Maison 123 biedt haar klanten de mogelijkheid om gebruik te maken van de betaaldienst Klarna, waarmee ze een product kunnen kopen op de Website www.maison123.be, zonder aanbetaling, en met de mogelijkheid om te betalen tot 30 dagen na ontvangst.

Nadat deze service is geselecteerd, wordt de betaling pas uitgevoerd op de vervaldatum, waarvoor Klarna een herinnering zal sturen naar de Klant.

Als de bestelling wordt geretourneerd, wordt elke uitstaande betaling geannuleerd.

Bij laattijdige betaling kan Klarna kosten in rekening brengen. Klanten wordt gevraagd om de algemene gebruiksvoorwaarden van Klarna te raadplegen voordat ze de dienst selecteren.

 

7. Ontvangstbevestiging van de bestelling

De definitieve bevestiging van de Bestelling vindt plaats na de betalingsbevestiging.

De Klant zal een e-mail ontvangen waarin de Bestelling en de betaling worden bevestigd met een overzicht van alle informatie die reeds werd verstrekt.

De verkoop wordt pas als definitief beschouwd als de gebruikte betalingsmethode is geaccepteerd en de volledige prijs door Maison 123 ontvangen is, onder voorbehoud van beschikbaarheid van het product.

 

8. Status van bestellingen

De details en de status van alle bestellingen kunnen op elk moment op de Website worden geraadpleegd, in het gedeelte ‘Mijn Account’, nadat de Klant zich heeft aangemeld met zijn e- mailadres en wachtwoord.

Als de Klant geen account heeft aangemaakt, kan hij zijn bestelling volgen via de link die hij in de e- mail ter bevestiging van zijn bestelling heeft ontvangen.

In alle gevallen wordt de Klant per e-mail op de hoogte gehouden van de status van zijn bestelling.

 

Artikel 5: Levering

De Klant wordt hierbij geïnformeerd dat hij, indien van toepassing, zijn haar bestelling in meerdere delen kan ontvangen, afhankelijk van de beschikbaarheid van de Producten en de optimalisatie van de levertijden.

Behalve in geval van overmacht of een onvoorzienbaar en onoverkomelijk feit, zullen de levertijden die hieronder aangegeven zijn in rekening worden genomen vanaf de datum van bestelling.

Deze worden gecommuniceerd aan de Klant voor de bevestiging van de bestelling en betaling. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om het leveringsland en de leveringswijze te kiezen wanneer hem dat voorgesteld wordt.

Maison 123 neemt alle voorzorgsmaatregelen om ervoor te zorgen dat pakketten in perfecte staat aankomen. De klant is echter verplicht om de staat van de verpakking en de conformiteit van het geleverde product te controleren en, indien nodig, alle klachten en/of commentaren hiervan op leveringsbon van de vervoerder te noteren, te vermelden bij het afhalen van het pakket bij een Chronopost-afhaalpunt, of zelfs het pakket te weigeren.

 

1. Leveringsmethoden:

Pakketten kunnen op een van de volgende manieren worden afgeleverd:

- in standaardmodus met bpost via IMX naar het thuisadres van de Klant of naar een ander adres naar keuze (te vermelden op het leveringsformulier), onder voorbehoud dat de Klant gevestigd is in België.

Als de Klant afwezig is, kan bpost:

*het pakket in de brievenbus deponeren;

*het pakket overhandigen aan een andere persoon die aanwezig is op het adres van de Klant;

*het pakket bezorgen aan een buur, syndicus of conciërge die ermee instemt om het te ontvangen

*het pakket gedurende vijftien dagen, na de datum van de eerste aanbieding, bijhouden op het postkantoor dat het dichtst bij het afleveradres van de Klant ligt.

Het pakket wordt geleverd op het adres dat de Klant bij zijn bestelling heeft opgegeven. De klant kan het pakket volgen via de e-mails die hij van bpost ontvangen heeft. Hij dient hiertoe gebruik te maken van het trackingnummer, dat eveneens per e-mail wordt meegedeeld.

  • in Chronopost-afhaalpunten in België tegen handtekening. Het door Chronopost geleverde pakket wordt zeven dagen in het gekozen afhaalpunt bewaard. De Klant wordt per e-mail of sms geïnformeerd wanneer het pakket in het afhaalpunt is toegekomen.

  • in een Maison 123 winkel in België die afhaling in de winkel tegen handtekening aanvaardt (uitgezonderd corners en outlets).

  • door Chronopost Express, naar het thuisadres van de Klant of naar een ander adres naar keuze van de Klant

Maison 123 behandelt pakketten van maandag tot en met vrijdag. In het algemeen wordt elke Bestelling binnen 24 uur verzonden. Langere levertermijnen worden door de vervoerders bepaald. Over het algemeen zijn deze niet langer dan 6 dagen.

Let op: tijdens drukke periodes kunnen de verwerkingstijden langer duren.

 

2. Leveringsgebied

De producten van Maison 123 kunnen alleen in België geleverd worden.

Klanten kunnen hun producten naar andere landen laten leveren door in te loggen op de internationale websites via www.int.maison123.com

 

3. Leveringsvoorwaarden/vertragingen

Alle producten worden maximaal zeven werkdagen na de datum van bestelling geleverd.

Als de leveringstermijn wordt overschreden (behalve in geval van overmacht) en binnen maximaal 60 dagen vanaf die datum, kan de Klant de vertraging per e-mail melden via het volgende adres: relationclient.be@maison123.com

In dat geval zal Maison 123 contact opnemen met de vervoerder (d.w.z. de postdiensten, Chronopost, enz. afhankelijk van de gekozen leveringsmethode) om een onderzoek van maximaal 30 dagen uit te voeren.

Als het pakket teruggevonden is, wordt de Klant hiervan op de hoogte gesteld en heeft hij de keuze om het pakket te laten bezorgen op het adres dat bij het plaatsen van de bestelling heeft doorgegeven of om het pakket te weigeren wegens te late bezorging. In het laatstgenoemde geval kan de Klant om een terugbetaling van de bestelling vragen.

Hierop aansluitend zal de Klant, als zijn pakket aan het einde van het onderzoek niet teruggevonden is, een terugbetaling krijgen voor het bedrag van de bestelling.

Elke terugbetaling zal binnen een termijn van maximum 14 (veertien) dagen na de bevestiging van het verlies van het pakket of de kennisgeving van annulering van de bestelling. Terugbetalingen worden gedaan via dezelfde betalingsmethode als die van de bestelling. Het bedrag van de teruggestuurde artikelen wordt meteen overgeschreven op de bankrekening van de Klant dankzij onze beveiligde betalingspartner ADYEN.

In het geval dat de Klant zijn pakket ontvangt nadat zijn bestelling is terugbetaald, dient hij de Klantendienst hiervan op de hoogte te stellen en het pakket terug te sturen volgens de aangegeven procedures.

Voor alle bestellingen van minder dan 250 euro die niet op de plaats van bestemming zijn aangekomen, moet de Klant een verklaring op erewoord bezorgen aan de Klantendienst.

Voor elk verloren of niet afgeleverd pakket met een waarde van meer dan 250 euro, verzoekt Maison 123 de Klant om een klacht in te dienen (om een eventueel onderzoek door de politie te vergemakkelijken) en een kopie te sturen naar de Klantendienst.

De Klant kan tevens worden verzocht om alle mogelijke bewijsstukken aan Maison 123 te verstrekken.

In het geval van een opmerkelijk hoog aantal klachten over de niet-levering van bestellingen kan Maison 123 de informatie betreffende de bestellingen van Klanten en de geschiedenis van hun klachten bestuderen.

In het geval van een onregelmatigheid of een gerechtvaardigd vermoeden van bedrog van een Klant (terugkerende klachten, gebruik van meerdere rekeningen, vervalsing van retourlabels, enz.), kan Maison 123:

-de betrokken Klant vragen een veilige leveringswijze te kiezen voor toekomstige bestellingen, om geschillen te voorkomen. In geval van weigering heeft Maison 123 de mogelijkheid om een nieuwe bestelling van dezelfde Klant te weigeren.

-weigeren om een terugbetaling te doen.

-in geval van recidive, bewezen kwaadwilligheid of frauduleus gedrag van de Klant, het account van de Klant volledig opschorten, de Klant uitsluiten van het loyaliteitsprogramma en verdere bestellingen van de Klant weigeren.

 

4. Leveringskosten

De vaste verzendkosten zijn afhankelijk van het land van bestemming dat de Klant heeft gekozen. Ze kunnen geraadpleegd worden wanneer de klant een bestelling plaats. In België is de levering gratis voor bestellingen van meer dan € 150 voor standaardleveringen of leveringen naar afhaalpunten; voor expresleveringen via Chronopost is de levering gratis voor bestellingen van meer dan €300.

LAND

Verzend-                           Termijn                              Vervoerder kosten

Standaard thuislevering

5,99

5-7 dagen

Bpost via IMX

Expreslevering aan huis

9,99

2-3 dagen

Chronopost Express

Levering in een afhaalpunt

3,99

2-6 dagen

Chronopost relais

Levering in de winkel

Gratis

2-6 dagen

Indien de Klant zijn bestelling laat afleveren bij Maison 123-winkels in België, dient hij geen leveringskosten te betalen.

De vaste leveringskosten worden aangegeven op het besteloverzicht.

 

Artikel 6: Herroepingsrecht

1. Uitoefening van het herroepingsrecht

Volgens de wet heeft de Klant een herroepingsrecht gedurende een periode van 14 (veertien) dagen na de ontvangst van de bestelling, die hij uitoefenen kan zonder zijn besluit te rechtvaardigen noch andere kosten te betalen dan die welke nodig zijn voor het retourneren van zijn bestelling.

Om dit recht uit te oefenen, is de Klant verplicht om het herroepingsformulier (hier te downloaden) of elke andere verklaring, zonder dubbelzinnigheid, in te vullen om zijn wens tot herroeping uit te drukken. Dat kan hij doen via zijn account op de Website of, als hij geen account heeft, via de e-mail die hij bij de levering van zijn bestelling heeft ontvangen.

Het herroepingsformulier kan door de Klant teruggestuurd worden:

  • per e-mail op het adres: relationclient.be@maison123.com
  • per post naar het volgende adres: Service Clients Maison 123, 57/59 rue Henri Barbusse, 92614 Clichy cedex.

De Producten moeten niet gedragen of gewassen zijn en moeten worden teruggestuurd in hun originele verpakking en etiket, samen met de factuur uw bestellingsnummer (de factuur is beschikbaar op de Website, in de rubriek 'Mijn account').

Opgelet: artikelen die door de Klant onvolledig, beschadigd, vuil of gewassen teruggestuurd worden zullen niet teruggenomen worden.

 

2.Retourmogelijkheden

De Klant dient de betreffende Producten binnen 14 (veertien) dagen na mededeling van zijn/haar beslissing tot herroeping, onder de voorwaarden omschreven in artikel 6.1 hierboven, terug te sturen onder de voorwaarden omschreven in artikel 7 hieronder.

 

Artikel 7: Omruilen/retourneren/terugbetalen

Onverminderd de bepalingen betreffende het uitoefenen van het herroepingsrecht, en op commerciële basis, biedt Maison 123 de Klant de mogelijkheid om van mening te veranderen, binnen een termijn van maximum 30 dagen na de aankoopdatum, voor elk ongedragen Product in de originele verpakking.

Het betreffende Product moet verplicht vergezeld zijn van de originele etiketten en de originele factuur.

De factuur is terug te vinden op de Website in het gedeelte ‘Mijn account’ en moet door de Klant worden afgedrukt en ingevuld; of in de e-mail betreffende de verzending van de bestelling, als de Klant geen account heeft.

Opgelet: ook hier geldt dat Producten die door de Klant onvolledig, beschadigd, bevuild of gewassen worden geretourneerd, niet worden teruggenomen.

 

1. In een winkel van Maison 123

De Klant beschikt over de mogelijkheid om een product om te ruilen of terugbetaald te krijgen in alle Maison 123-winkels in België.

De Maison 123-winkel zal het Product aan de aangekochte prijs terugnemen en het nieuwe Product zal gefactureerd worden aan de prijs die in de winkel toegepast wordt. Indien het Product dat de Klant in de winkel kiest goedkoper is, zal hij het verschil onmiddellijk terugbetaald krijgen. Als het duurder is, moet de Klant het verschil betalen.

De winkel zal de retour registreren en een ontvangstbewijs aan de Klant bezorgen. De Klant dient het bewijs te bewaren als bewijs van de afgifte van het/de geretourneerde Product(en).

In het geval van een retour (zonder omruiling) zal de winkel de terugbetaling initiëren op basis van het oorspronkelijk gebruikte betaalmiddel, in overeenstemming met artikel 7.3 hieronder.

 

2. Naar het magazijn

De Klant kan een Product ook rechtstreeks naar het magazijn retourneren. In dat geval kan het Product enkel terugbetaald worden.

Hiertoe dient de Klant op de Website naar de rubriek ‘Mijn Account’ te gaan. In het menu ‘Mijn Bestellingen’ dient hij vervolgens de betreffende bestelling te selecteren en op ‘Retourneren’ te klikken. De Klant moet vervolgens de verschillende aangegeven stappen volgen.

De klant zal een specifiek label moeten aanmaken (betalend en vooraf ingevuld). Het label is terug te vinden op de Website, als hij een account heeft, in de bevestigingsmail van de bestelling of via de link https://returns.shoprunback.com/fr?company =maison123. Hij dient het pakket/de envelop met het Product vervolgens af te geven op een postkantoor, in een brievenbus bij het postkantoor te deponeren of aan een afhaalpunt van Chronopost te bezorgen.

 

3. Terugbetaling

In voorkomend geval zal Maison 123 over te gaan tot de terugbetaling van alle overeenkomstige betaalde bedragen, met name de prijs van de Producten en eventuele leveringskosten (enkel bij een volledige terugzending van de bestelling), die de Klant zou hebben moeten dragen (alleen op basis van de standaard leveringskosten), binnen een termijn van maximaal 5 (vijf) werkdagen na ontvangst en registratie van de Producten in het magazijn. Tijdens solden- of promotieperiodes kan deze periode worden verlengd, maar Maison 123 garandeert er alles aan te zullen doen om zo snel mogelijk tot een terugbetaling over te gaan. De Klant ontvangt een bevestigingsmail op de dag van de terugbetaling.

De terugbetaling zal worden overgemaakt naar de gebruikte betalingsmethode.

De bank- of PayPal-rekening van de Klant zal direct gecrediteerd worden met het bedrag van de geretourneerde Producten, via de beveiligde betalingspartner ADYEN.

 

Artikel 8. Vragen/Klachten

Voor elke vraag betreffende een bestelling die reeds werd geplaatst, kan de Klant contact opnemen met de Klantendienst:

-via het gedeelte ‘Contacteer ons’ om uw vraag direct te stellen, of

-via e-mail: relationclient.be@maison123.com

In geval van een geschil moet de Klant het bestelnummer alsook de exacte reden voor het geschil vermelden.

Na de oplossing van het probleem en wanneer een terugbetaling nodig wordt geacht, zal deze rechtstreeks worden uitgevoerd op het bankrekeningnummer van de Klant of volgens het betaalmiddel dat werd gebruikt op het moment dat de bestelling werd geplaatst.

In overeenstemming met de bepalingen van de Franse consumentenwet betreffende "de bemiddeling bij consumentengeschillen", heeft de Klant na een aankoop op een site waarvan de uitgever gevestigd is in de EU, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein, het recht om gratis een beroep te doen op de bemiddelingsdienst die toegankelijk is via de volgende link:

|Online geschillenbeslechting Europese Commissie (europa.eu)

 

Artikel 9. Persoonsgegevens

Om te weten hoe Maison 123 persoonsgegevens en cookies verwerkt, wordt de Klant doorverwezen naar het privacybeleid dat kan worden geraadpleegd op www.maison123.be.

 

Artikel 10: Garantie

De aangeboden producten voldoen aan de Franse wetgeving. Alle producten profiteren van de garantie hiervoor bedoeld in het wettelijke regime in de artikelen L211-4 van het consumptiewetboek, zowel als de garantie van verborgen gebreken in de artikelen 1641 van het Frans Burgerlijk Wetboek.

Artikel L217-4 van het consumptiewetboek

Het Product voldoet aan de overeenkomst als het, zo nodig, voldoet aan de volgende criteria:

1° Het stemt overeen met de beschrijving, het type, de hoeveelheid en de kwaliteit, met name wat betreft de functionaliteit, compatibiliteit, interoperabiliteit of elke andere eigenschap die wordt voorzien in de overeenkomst;

2° Het is geschikt voor elk speciaal gebruik dat door de consument wordt beoogd, waarvan de verkoper ten laatste op het moment van het sluiten van de overeenkomst op de hoogte werd gebracht en waarmee hij akkoord is gegaan;

3° Het wordt rechtstreeks geleverd met alle accessoires en installatievoorschriften die in overeenstemming met de overeenkomst moet worden meegeleverd;

4° Het wordt bijgewerkt in overeenstemming met de overeenkomst Artikel L217-5

Naast de conformiteitscriteria van de overeenkomst, is het Product conform als het beantwoordt aan de volgende criteria:

1° Het is geschikt voor het gebruik dat gewoonlijk wordt verwacht van een soortgelijke zaak, eventueel rekening houdend met de bepalingen van het EU-recht en het nationaal recht, alsook alle technische normen of, bij ontstentenis van zulke technische normen, de specifieke gedragscodes die van toepassing zijn op de betrokken sector;

2° Zo nodig beschikt het over de eigenschappen die de verkoper heeft voorgelegd aan de consument in de vorm van een monster of model, voor de sluiting van de overeenkomst;

3° Zo nodig zullen de digitale elementen die het bevat worden geleverd in de meest recente versie die beschikbaar is op het moment dat de overeenkomst wordt gesloten, behalve als de partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen;

4° In voorkomend geval wordt het geleverd met alle accessoires, met inbegrip van de verpakking en de installatievoorschriften die de consument op wettige wijze kan verwachten;

5° Zo nodig wordt het geleverd met alle updates die de consument op wettige wijze kan verwachten, in overeenstemming met de bepalingen van artikel L. 217-19 van de Franse Consumentenwet;

6° Het stemt overeen met de hoeveelheid, de kwaliteit en de andere kenmerken, met inbegrip wat betreft de duurzaamheid, functionaliteit, compatibiliteit en veiligheid, die de consument op wettige wijze kan verwachten voor zaken van dit type, gelet op de aard van de zaak en de openbare verklaringen van de verkoper, iedere persoon stroomopwaarts de keten van transacties of door een persoon die handelt voor zijn rekening, met inbegrip op de reclame-elementen of op de etiketten.

II. De verkoper is echter niet gehouden aan alle openbare verklaringen die worden vermeld in bovenstaande alinea als hij aantoont:

1° Dat hij hier niet van op de hoogte is en niet op wettige wijze in staat kan zijn om hiervan op de hoogte te zijn;

2° Dat op het moment van het sluiten van de overeenkomst, de openbare verklaringen werden rechtgezet in vergelijkbare omstandigheden als de oorspronkelijke verklaringen; of

3° Dat de openbare verklaringen geen invloed konden hebben op de aankoopbeslissing.

III. De consument kan de conformiteit niet betwisten door een gebrek betreffende één of meer specifieke eigenschappen van het Product aan te voeren, als hij er specifiek van op de hoogte werd gebracht dat deze eigenschappen zouden afwijken van de conformiteitscriteria van onderhavig artikel. Hij heeft uitdrukkelijk en afzonderlijk ingestemd met deze afwijking bij de sluiting van de overeenkomst.

Artikel L217-7

Van gebreken aan overeenstemming die zich voordoen binnen een termijn van vierentwintig maanden te tellen, waaronder die van de zaak die digitale elementen bevat, wordt, zonder tegenbewijs, aangenomen dat ze bestonden op het moment van de levering, voor zover dit vermoeden niet onverenigbaar is met de aard van het Product of het ingeroepen defect.

Voor tweedehands Producten wordt deze termijn vastgelegd op twaalf maanden. Artikel L217-9

De consument heeft het recht om te eisen dat het Product in overeenstemming wordt gebracht, zodat het voldoet aan de criteria van paragraaf 1 van onderhavige sectie.

De consument vraagt de verkoper om het Product in overeenstemming te brengen door een keuze te maken tussen een herstelling en vervanging. Hiervoor zal de consument het Product ter beschikking stellen van de verkoper.

Artikel L217-10

Het in overeenstemming brengen vindt plaats binnen een redelijke termijn die niet langer kan zijn dan dertig dagen na indiening van het verzoek door de consument en zonder grote nadelen voor deze partij, rekening houdend met de aard van het Product en het door de consument beoogde gebruik.

De herstelling of vervanging van het niet-conforme Product omvat, zo nodig, de ophaling en overname van dit Product en de installatie van het herstelde Product of het vervangende Product door de verkoper.

Artikel L217-11

Het in overeenstemming brengen van het Product vond plaats zonder bijkomende kosten voor de consument.

De consument dient niet te betalen voor het normaal gebruik dat hij heeft gemaakt van het vervangen Product tijdens de periode voorafgaand aan de vervanging.

Artikel L217-12

De verkoper kan ervoor kiezen om niet te handelen in overeenstemming met de keuze van de consument als het in overeenstemming brengen niet mogelijk is of buitenproportionele kosten met zich meebrengt, met name met het oog op:

1° De waarde die het Product zou hebben bij ontstentenis van het gebrek aan overeenstemming; 2° Het belang van het gebrek aan overeenstemming; en

3° De eventuele mogelijkheid om te kiezen voor de andere keuze zonder grote ongemakken voor de consument.

De verkoper kan het in overeenstemming brengen van het Product weigeren als dit niet mogelijk is of buitenproportionele kosten met zich meebreng, met name krachtens leden 1° en 2°.

Wanneer deze voorwaarden niet worden nageleefd, zal de consument, na een ingebrekestelling, de gedwongen tenuitvoerlegging in natura van de initieel gevraagde oplossing kunnen voortzetten, in overeenstemming met artikelen 1221 en volgende van het Burgerlijk Wetboek.

Iedere weigering door de verkoper om te handelen in navolging van de keuze van de consument of om het Product in overeenstemming te brengen, wordt schriftelijk of op een duurzame drager gemotiveerd.

Artikel L217-13

Ieder Product dat wordt hersteld in het kader van de wettelijke conformiteitsgarantie geniet een garantie-uitbreiding van zes maanden.

Indien de consument voor een herstelling zou hebben gekozen, maar deze niet in overeenstemming werd gebracht door de verkoper, begint een nieuwe termijn voor de wettelijke conformiteitsgarantie ten gunste van de consument voor het vervangende Product te lopen voor het in overeenstemming brengen van het Product. Deze bepaling is van toepassing vanaf de dag waarop het vervangend goed word geleverd aan de consument.

Artikel L217-14

De consument heeft recht op een vermindering van de prijs van het Product of de ontbinding van de overeenkomst in de volgende gevallen:

1° Wanneer de professional het in overeenstemming brengen weigert;

2° Wanneer het in overeenstemming brengen gebeurt na een termijn van dertig dagen na indiening van het verzoek door de consument of als dit een groot ongemak veroorzaakt;

3° Als de consument definitief de kosten voor de terugname of ophaling van het niet-conforme Product heeft gedragen of als hij bijdraagt tot de installatie van het herstelde Product of de vervanging of de kosten die daarmee gepaard gaan.

4° Wanneer de niet-conformiteit van het Product blijft aanhouden ondanks de poging tot het in overeenstemming brengen van de verkoper die vruchteloos is gebleken.

De consument heeft tevens het recht op een korting op de prijs van het Product of de ontbinding van de overeenkomst wanneer het gebrek aan overeenstemming zo ernstig is dat het rechtvaardigt dat de korting op de prijs of de ontbinding van de overeenkomst onmiddellijk moet worden doorgevoerd. In dat geval is de consument op voorhand niet langer verplicht een herstelling of de vervanging van het Product te vragen.

De consument heeft geen recht op de ontbinding van de verkoop als het gebrek aan overeenstemming van gering belang is, hetgeen de verkoper dient aan te tonen. Onderhavige alinea is niet van toepassing op de overeenkomsten waarin de consument niet overgaat tot de betaling van een prijs.

Artikel L217-15

In de gevallen bedoeld in artikel L. 217-14, brengt de consument de verkoper op de hoogte van zijn besluit om een korting te vragen op de prijs van het Product.

De korting op het Product is proportioneel met het verschil tussen de waarde van het afgeleverdeProduct en de waarde die dit Product zou hebben bij ontstentenis van het gebrek aan overeenstemming.

Artikel L217-16

In de gevallen bedoeld in artikel L. 217-14, brengt de consument de verkoper op de hoogte van zijn besluit om de overeenkomst te ontbinden. Hij bezorgt de Producten terug aan de verkoper op diens kosten. De verkoper betaalt de consument de betaalde prijs terug en geeft ieder voordeel terug dat hij heeft ontvangen in het kader van de overeenkomst.

Als het gebrek aan overeenstemming enkel betrekking heeft op een aantal van de geleverde Producten krachtens de verkoopovereenkomst, heeft de consument het recht op een ontbinding van de overeenkomst voor alle Producten, zelfs de Producten die niet worden gedekt door onderhavig hoofdstuk, als niet redelijkerwijs kan worden verwacht van hem dat hij ermee instemt enkel de conforme Producten te houden.

Artikel 1641 van het Franse Burgerlijk Wetboek

De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van het verkochte Product, die dit Product ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men het bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, het Product niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

Artikel 1642

De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.

Artikel 1643

Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.

Artikel 1644

In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.

Artikel 1645

Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.

Artikel 1646

Indien de verkoper de gebreken van de zaak niet gekend heeft, is hij slechts gehouden tot teruggave van de prijs, en tot vergoeding aan de koper van de door de koop veroorzaakte kosten.

Artikel 1647

Indien de zaak welke gebreken had, is teniet gegaan ten gevolge van haar slechte hoedanigheid, is het verlies voor rekening van de verkoper, die jegens de koper gehouden is tot teruggave van de prijs, en tot de overige schadevergoedingen in de twee vorige artikelen bepaald.

Maar het verlies door toeval veroorzaakt is voor rekening van de koper.

Artikel 1648

De rechtsvordering op grond van koopvernietigende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen twee jaar na ontdekking van het defect.

 

Artikel 11: Aansprakelijkheid

Ondanks onze zorgvuldigheid op onze Website, kunnen de foto's en teksten ter illustratie van de producten die worden aangeboden soms fouten bevatten. Na ontvangst van een artikel dat niet overeenstemt met het bekeken artikel op de Website kan de Klant het artikel ruilen en/of een terugbetaling vragen in overeenstemming met de hierboven vermelde artikels 6 en 7.

Het bedrijf Maison 123 kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schending van het contract in het geval van:

-een voorraadtekort of onbeschikbaarheid van het Product;

- verstoring, gehele of gedeeltelijke staking van de postdiensten en het vervoer. In dit geval, zal Maison 123 een rechtstreekse levering in de winkels of in het afhaalpunt van Chronopost Relay Point aanbieden, in overeenstemming met het hierboven vermelde artikel 5;

-elk geval van overmacht of elke andere onvoorzienbare gebeurtenis buiten de controle van Maison 123.

Maison 123 zal niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor indirecte schade die te wijten is aan dit contract, operationele verliezen, winstderving, schade of kosten.

De hyperlinks kunnen verwijzen naar andere websites dan deze Website. Maison 123 aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid in het geval dat de inhoud van deze websites in strijd is met de geldende wet- en regelgeving.

Tot slot kan Maison 123 niet aansprakelijk worden gesteld voor:

- elke verstoring op de Website, bugs, schade als gevolg van frauduleuze inbraak van een derde partij waarbij de getoonde informatie van de Website werd gewijzigd;

-de tijdelijke onbeschikbaarheid van de Klantendienst of de Website

 

Artikel 12: Intellectuele eigendomsrechten

De Website is strikt voorbehouden voor persoonlijk gebruik. Conform de wetten inzake literaire en artistieke rechten en andere gerelateerde rechten, zijn deze Website en alle elementen, handelsmerken, ontwerpen, modellen, logo's, afbeeldingen, enz. die erop worden getoond beschermd door auteursrechten en de exclusieve eigendom van Maison 123, haar aangesloten bedrijven of haar leveranciers, die geen licentie of enig ander recht verlenen dan het raadplegen van de Website.

Elke reproductie, gebruik of gedeeltelijke of gehele wijziging van een element op de Website is strikt verboden, behalve met de voorafgaande specifieke en uitdrukkelijke toestemming van Maison 123.

Bijgevolg beschikt Maison 123 over het recht om procedures in te leiden, in het bijzonder voor inbreuken op haar rechten.

 

Artikel 13: Geldigheidsduur van de Algemene Verkoopsvoorwaarden

Deze Voorwaarden zijn van toepassing tijdens de periode dat de producten en diensten online te koop worden aangeboden door Maison 123.

 

Artikel 14: Bewijs

De administratie die bijgehouden wordt in de informatiesystemen van Maison 123 en alle partners, onder redelijke beveiligingsvoorwaarden, zal worden beschouwd als bewijs van communicatie, bestellingen en betalingen tussen 123 en de Klant.

 

Artikel 15: Toepasselijk recht - Bevoegde rechter

Deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen aan het Franse recht. De originele taal van deze voorwaarden is het Frans. In geval van geschillen verbinden de Partijen zich ertoe om een oplossing in der minne te zoeken vóór elke gerechtelijke vordering. In geval van een geschil zijn enkel de Franse rechtbanken bevoegd.

 

Artikel 16: Wijziging van de Algemene Verkoopsvoorwaarden

Gezien eventuele wijzigingen op de Website, behoudt Maison 123 zich het recht om deze Algemene Verkoopsvoorwaarden op elk moment te kunnen aanpassen of wijzigen. De nieuwe Algemene voorwaarden zullen, indien nodig, ter kennis van de Klant worden gebracht door online wijziging en zullen uitsluitend worden toegepast op de verkopen die plaats hebben gevonden na de wijziging (de verkopen die door de Klant aanvaard zijn op het moment dat hij zijn Bestelling plaatst). Maison 123 vraagt haar Klanten om regelmatig de Algemene Verkoopsvoorwaarden te raadplegen..