Meerjarig toegankelijkheidsplan digitale diensten 2025-2026

Inleiding

Conform artikel 47 van Wet nr. 2005-102 van 11 februari 2005 voor gelijke rechten en kansen, participatie en burgerschap van personen, is het verplicht voor elke openbare communicatiedienst online om voor iedereen toegankelijk te zijn.
Deze verplichting is uitgebreid door artikel 106 van de Wet voor een Digitale Republiek van 7 oktober 2016, nader gespecificeerd door het uitvoeringsbesluit van 24 juli 2019, tot particuliere bedrijven waarvan de jaaromzet meer dan 250 miljoen euro bedraagt.

Verordening nr. 2023-859 van 6 september 2023 heeft artikel 47 van Wet nr. 2005-102 gewijzigd en een nieuw artikel 47-1 ingevoerd, waarin de verplichtingen inzake digitale toegankelijkheid voor particuliere actoren worden gespecificeerd.

Digitale toegankelijkheid richt zich zowel op personen met een permanente als met een tijdelijke of situationele handicap. Er worden vier typen handicaps onderscheiden: motorisch, auditief, cognitief, visueel.

Naast technische conformiteit specificeert het uitvoeringsbesluit ook de noodzaak om het volgende te communiceren:

  • Een meerjarig schema voor de toegankelijkheid van openbare communicatiediensten, online gepubliceerd en onderverdeeld in jaarlijkse actieplannen waarvan de gepubliceerde duur niet langer dan 3 jaar mag zijn.
  • De publicatie van een toegankelijkheidsverklaring.
  • De aanwezigheid op de startpagina van elke openbare online communicatiedienst van een duidelijk zichtbare vermelding die aangeeft of deze al dan niet voldoet aan de toegankelijkheidsregels, evenals een link naar een pagina die met name de implementatiestatus van het meerjarig toegankelijkheidsplan en het jaarlijkse actieplan aangeeft en gebruikers in staat stelt eventuele tekortkomingen in de toegankelijkheidsregels van deze dienst te melden.


Deze wil wordt geïllustreerd door de ontwikkeling van dit meerjarig plan voor digitale toegankelijkheid, gekoppeld aan jaarlijkse actieplannen, met als doel de naleving van de RGAA (Algemeen Referentiekader voor de Verbetering van Toegankelijkheid) en de geleidelijke verbetering van de betrokken websites en applicaties te ondersteunen.

Toegankelijkheidsbeleid

Concept van digitale toegankelijkheid

Handicap wordt gedefinieerd als elke beperking van activiteit of beperking van deelname aan het maatschappelijke leven die een persoon in zijn omgeving ondervindt als gevolg van een substantiële, duurzame of definitieve aantasting van één of meer fysieke, zintuiglijke, mentale, cognitieve of psychische functies, een meervoudige handicap of een invaliderende gezondheidsstoornis (artikel L. 114 van de Code van Sociale Actie en Gezinnen).

Digitale toegankelijkheid heeft tot doel te garanderen dat online communicatiediensten toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Dit betekent:

  • Waarneembaar: bijvoorbeeld, het vergemakkelijken van de visuele en auditieve waarneming van de inhoud door de gebruiker; het aanbieden van tekstuele equivalenten voor alle niet-tekstuele inhoud; het creëren van inhoud die op verschillende manieren kan worden gepresenteerd zonder verlies van informatie of structuur (bijvoorbeeld met een vereenvoudigde lay-out);
  • Bruikbaar: bijvoorbeeld, het bieden van oriëntatie-elementen aan de gebruiker om te navigeren, inhoud te vinden; alle functionaliteiten toegankelijk maken via het toetsenbord; de gebruiker voldoende tijd geven om de inhoud te lezen en te gebruiken; geen inhoud ontwerpen die epileptische aanvallen kan veroorzaken;
  • Begrijpelijk: bijvoorbeeld, ervoor zorgen dat pagina's voorspelbaar werken; de gebruiker helpen bij het corrigeren van invoerfouten;
  • Robuust: bijvoorbeeld, het optimaliseren van de compatibiliteit met huidige en toekomstige toepassingen.

Inclusiviteitsbeleid en de aandacht voor handicap bij Etam

De Etam Groep zet zich duurzaam in voor de professionele inclusie van iedereen en voert een actief beleid ten gunste van de aanwerving en het behoud van werk van mensen met een handicap.

Door de ondertekening van een door DREETS (Regionale Directie Economie, Werkgelegenheid, Arbeid en Solidariteit) goedgekeurde overeenkomst, worden al jaren concrete acties ontplooid op basis van 4 belangrijke assen:

  • De werving en integratie van medewerkers met een handicap: regelmatige deelname aan beurzen en forums gericht op het ontmoeten van gekwalificeerde gehandicapte werknemers, het opzetten van POEC (Collectief Operationeel Voorbereidingsprogramma voor Werkgelegenheid) om de professionele integratie van mensen met een handicap die ver van de arbeidsmarkt staan te bevorderen, door hen concreet op te leiden in onze beroepen om hen toegang te geven tot een nieuw actief leven.
  • Ondersteuning voor het behoud van werk en de implementatie van aangepaste oplossingen: aanpassingen van werkplekken, ondersteuning bij procedures voor de erkenning van een handicap.
  • Het uitvoeren van communicatie- en bewustmakingsacties om te informeren, vooroordelen over handicap te doorbreken en operationele teams op te leiden: uitrol van het Handicapbeleid om bewustzijn te creëren en te verenigen, creatie van specifieke trainingsmodules.
  • De ontwikkeling van de aangepaste en beschermde sector: partnerschappen met ESAT (Instelling en Dienst voor Arbeidsondersteuning) en Aangepaste Bedrijven die de integratie van werknemers met een handicap bevorderen.

Al deze 4 belangrijke pijlers van het beleid worden aangestuurd door de cel "Missie Handicap", die zich richt op de ondersteuning van de betrokken medewerkers en, breder, van de ondersteunende en operationele teams van de Groep (Hoofdkantoor, Retail, Magazijnen). Naast deze cel zijn er de "Handicap Relais" binnen elk merken-directiecomité en alle regionale directeuren voor de winkels. Hun missie is om een contactpunt te zijn dat dichter bij de operationele medewerkers staat voor alle onderwerpen met betrekking tot handicap (informatie over procedures, lokale acties, opvolging...).

Zij steunt op alle interne belanghebbenden, die optreden als actoren en essentiële schakels in de engagementen en de aanpak van handicap: de Algemene Directie, de Directie Human Resources, de Regionale Directeuren Retail, de lokale managers en de leden van het Sociaal en Economisch Comité.

De Groep wil haar mobilisatie versterken en haar engagement voor de inclusie van handicap op lange termijn voortzetten.

Rekening houden met digitale toegankelijkheid bij Etam

Digitale toegankelijkheid is een onderwerp dat momenteel wordt geïmplementeerd binnen de Etam Groep en wordt geleidelijk geïntegreerd in onze digitale overwegingen. Verschillende teams (IT, digitaal, communicatie...) zijn gemobiliseerd, hoewel de aanpak zich nog in de beginfase bevindt. Het inschakelen van een externe gespecialiseerde dienstverlener wordt overwogen om de structurering van onze aanpak, de evaluatie van conformiteit en de ontwikkeling van vaardigheden te ondersteunen. Deze voorbereidende fase is gericht op het leggen van de fundamenten voor een gestructureerd actieplan op Groepsniveau.

Tot op heden hebben de teams van de Digital Factory, die het meest betrokken zijn bij het project, kunnen overleggen met verschillende gespecialiseerde contactpersonen om de specifieke uitdagingen van toegankelijkheid te begrijpen en kunnen zij de rest van de teams begeleiden.

Betrokken inhoud

Diensten voor openbare communicatie online worden gedefinieerd als elke terbeschikkingstelling aan het publiek of categorieën van publiek, door middel van een elektronisch communicatieproces, van tekens, signalen, geschriften, beelden, geluiden of berichten van welke aard dan ook die niet het karakter hebben van privécorrespondentie (artikel 1 van wet nr. 2004-575 van 21 juni 2004 voor vertrouwen in de digitale economie). Conform artikel 47 van de bovengenoemde wet van 11 februari 2005 omvatten zij met name:

  • Websites, intranets, extranets; bedrijfssystemen, mits zij applicaties zijn die worden gebruikt via een webbrowser of mobiele applicatie;
  • Mobiele applicaties die zijn gedefinieerd als elke applicatiesoftware die is ontworpen en ontwikkeld voor gebruik op mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, exclusief besturingssysteem of hardware;
  • Digitale stadsmeubels, voor hun applicatieve of interactieve deel, exclusief besturingssysteem of hardware.

Voor de Groep hebben we de volgende elementen geïdentificeerd die moeten worden aangepast:

Merk Type URL
Etam E-commerce website  https://www.etam.com/
Etam Mobiele applicatie -
Undiz E-commerce website https://www.undiz.com/
Undiz Mobiele applicatie -
Maison 123 E-commerce website https://www.maison123.com/
Etam, Undiz, Maison 123 Digitale hulpmiddelen in de winkel (zelfscankassa's, kiosken...) -

Sommige inhoud is vrijgesteld van de toegankelijkheidsverplichting en valt buiten de wettelijke verplichting:

  • Bestanden die beschikbaar zijn in kantoorformaten gepubliceerd vóór 23 september 2018, tenzij ze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een administratieve procedure die onder de taken van de betrokken organisatie valt;
  • Vooraf opgenomen audio- en video-inhoud, inclusief die met interactieve componenten, gepubliceerd vóór 23 september 2020;
  • Live uitgezonden audio- en video-inhoud, inclusief die met interactieve componenten;
  • Kaarten en online kaartdiensten, op voorwaarde dat, wat kaarten betreft die bedoeld zijn om een locatie of route aan te geven, de essentiële informatie in een toegankelijke digitale vorm wordt verstrekt;
  • Inhoud van derden die noch gefinancierd noch ontwikkeld is door de betrokken organisatie en die niet onder haar controle staat;
  • Inhoud van intranets en extranets gepubliceerd vóór 23 september 2019, totdat deze sites ingrijpend worden herzien;
  • Inhoud van websites en mobiele applicaties die noch noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een actieve administratieve procedure, noch worden bijgewerkt of gewijzigd na 23 september 2019, met name archieven.
Menselijke en financiële middelen

Menselijke middelen

De Groep moet een Referent Digitale Toegankelijkheid benoemen per belanghebbende (MVO, Financiën, IT, Merk...). Zijn/haar belangrijkste taken zullen zijn:

  • Het definiëren en opvolgen van continue verbeteringsacties op het gebied van digitale toegankelijkheid.
  • Het begeleiden van projectteams in de verschillende fases.
  • Het toezicht houden op de toegankelijkheidsverklaringen op de media van de Groep.
  • Deelname aan bewustwording, training en interne communicatie.
  • Het zorgen voor regelgevende monitoring.
  • Het zijn van het bevoorrechte contactpunt voor onderwerpen met betrekking tot digitale toegankelijkheid.

Onderwerpen met betrekking tot digitale toegankelijkheid mobiliseren verschillende afdelingen binnen de Groep en worden transversaal georganiseerd via:

  • De Digital Factory: projectmanagement, design en ontwikkeling.
  • Human Resources: implementatie van specifieke aspecten bij werving, training van medewerkers.
  • MVO: gehandicaptenbeleid.
  • Juridische afdeling: juridische monitoring van onderwerpen met betrekking tot digitale toegankelijkheid, contractherziening met dienstverleners.
  • Financiën: budgettoewijzing.
  • E-commerce Manager van elk merk: Sturing van digitale projecten, ontwikkeling van functionele evoluties in samenwerking met technische teams, aanpassing van CRM...


Financiële middelen

Voor elk digitaal project moet het toegewezen budget rekening houden met de specifieke behoeften op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Voor elk project kan een eigen budget worden voorzien voor het team dat verantwoordelijk is voor de reikwijdte, voor de volgende elementen:

  • Begeleidingsdienst voor technische onderwerpen.
  • Audit (website, grafische ontwerpen...).

Deze budgetten zullen jaarlijks worden geëvalueerd en herzien, afhankelijk van de voortgang van de implementatie van dit meerjarig schema en het bereiken van de ambities van de groep.

Implementatie van toegankelijkheid

Opname van toegankelijkheid in nieuwe projecten

Digitale toegankelijkheid en conformiteit met de RGAA zullen worden meegenomen in nieuwe projecten met als doel de e-commerce sites en mobiele applicaties van de Groep te verbeteren en toegankelijk te maken.
We beginnen nu al met het corrigeren van toegankelijkheidsproblemen op de huidige versies. De Groep wil de acties van dit meerjarig schema benutten om de opname van deze vereisten in alle digitale projecten te vermenigvuldigen en te systematiseren.
We moeten werken aan het meenemen van toegankelijkheid in nieuwe projecten voor zowel interne als externe tools (recruitment website).

Opname van digitale toegankelijkheid in aanbestedingsprocedures

Voor bepaalde projecten kan de Groep een beroep doen op externe dienstverleners of leveranciers voor de ontwikkeling, aankoop en het onderhoud van digitale tools.
Digitale toegankelijkheid zal voortaan een belangrijk criterium zijn bij de evaluatie van offertes en competenties. Een specifieke clausule zal aan het contract worden toegevoegd, vergezeld van een informatiecampagne gericht op dienstverleners.

Controle- en validatieproces

Elke website of applicatie zal bij de initiële ingebruikname, bij een substantiële update, een redesign of aan het einde van de normaliseringsactiviteiten, onderworpen worden aan een controle en/of audit om een conformiteitsverklaring op te stellen in overeenstemming met de wet.
Elk merk is verantwoordelijk voor het uitvoeren van audits voor de websites en applicaties binnen haar bereik, evenals voor de publicatie van toegankelijkheidsverklaringen. De audits kunnen intern worden uitgevoerd (via de Digital Factory) of met ondersteuning van externe gespecialiseerde dienstverleners.

Gebruikerstesten

Op dit moment voert de Groep geen gebruikerstesten uit met personen met een handicap. We zullen dit principe opnemen in onze panels voor toekomstige gebruikerstesten die dit type profielen vereisen.

Verwerking van gebruikersfeedback

Conform de bepalingen van de RGAA zullen we een contactformulier opzetten, waar gebruikers hun navigatieproblemen op onze e-commerce sites en applicaties kunnen melden.
Om op deze verzoeken te reageren, zal de implementatie van een specifieke assistentieprocedure worden bestudeerd met alle betrokken diensten en personen.
De verzoeken kunnen worden ingediend via het contactformulier dat beschikbaar is op de websites en applicaties, waardoor de Toegankelijkheidsreferenten, zodra zij zijn benoemd, de verzoeken kunnen verdelen onder de projectleiders.

Competentiebeheer

Opleiding en bewustzijn

De Groep werkt aan de implementatie van training en bewustwording over digitale toegankelijkheid voor beroepen die direct verband houden met deze onderwerpen (Designers, ontwikkelaars, testers, Product Owners...) in eerste instantie, en vervolgens breder voor alle medewerkers. De Groep kan een externe dienstverlener inschakelen om bepaalde trainingen te verzorgen.

Een trainingsmodule over handicap is al beschikbaar en zou kunnen worden aangevuld met begrippen over digitale toegankelijkheid.

Een project voor richtlijnen is gaande binnen de Digital Factory om de algemene principes vast te stellen die moeten worden gerespecteerd bij een nieuw project om te voldoen aan de digitale toegankelijkheid.

Gebruik van externe expertise

De Groep kan een beroep doen op externe dienstverleners die optreden als expert op het gebied van digitale toegankelijkheid. Hun missies omvatten met name bewustwordingsacties, training, begeleiding en ondersteuning van teams en supervisie van audits.

Evaluatie en kwalificatie

Diagnose en audit

De definitie van de modaliteiten voor het uitvoeren van diagnoses en conformiteitsaudits met de RGAA is gaande. Deze zullen in dit gedeelte worden gespecificeerd bij een volgende update van dit meerjarig schema.
In afwachting daarvan zullen de entiteiten van de groep de diagnoses en audits uitvoeren volgens de methoden die zij het meest geschikt achten voor hun situatie en hun volwassenheidsniveau.

Interventieplanning

Op basis van de informatie verzameld tijdens de ontwikkeling van dit schema, en de complexiteit van de geëvalueerde sites en applicaties in termen van haalbaarheid, zijn de conformiteitsoperaties in 2025 gestart en zullen ze de komende jaren worden voortgezet.

Het schema zal, via jaarlijkse actieplannen, de geplande corrigerende maatregelen definiëren om de toegankelijkheid van niet-conforme inhoud te waarborgen. Elke maatregel zal vergezeld gaan van een implementatiekalender, waarbij de meest geraadpleegde inhoud en de meest gebruikte diensten prioriteit krijgen.

Verplichte vermeldingen op de site

De startpagina van de verschillende sites van de Groep, namelijk Etam, Undiz en Maison 123, zal verplicht één van de volgende vermeldingen tonen:

  • "Toegankelijkheid: volledig conform" indien alle RGAA-controlecriteria worden gerespecteerd;
  • "Toegankelijkheid: gedeeltelijk conform" indien ten minste 50% van de RGAA-controlecriteria wordt gerespecteerd;
  • "Toegankelijkheid: niet conform" indien er geen geldig auditresultaat is om de naleving van de criteria te meten of indien minder dan 50% van de RGAA-controlecriteria wordt gerespecteerd.

Deze vermelding is aanklikbaar en leidt naar de Toegankelijkheidspagina met de toegankelijkheidsverklaring, evenals de link naar het meerjarig schema.

De websites zullen een speciale pagina ("toegankelijkheid") hebben die rechtstreeks toegankelijk is vanaf de startpagina en vanaf elke pagina van de dienst en die de volgende elementen zal bevatten:

  • De toegankelijkheidsverklaring volgens het model vastgesteld door het RGAA-referentiekader;
  • Het meerjarig toegankelijkheidsplan of een link ernaar;
  • Het actieplan van het lopende jaar of een link ernaar.

Het gebruik van een gestandaardiseerd internetadres (of URL) zoals  www.sitenaam.extensie/toegankelijkheid  zal in alle gevallen worden toegepast.

Actieplan (2025-2026)

Dit meerjarig schema gaat vergezeld van actieplannen die de uitgevoerde werkzaamheden beschrijven om alle behoeften op het gebied van digitale toegankelijkheid van de Groep aan te pakken.

Het jaarlijkse actieplan beschrijft de geplande en uitgevoerde werkzaamheden voor het lopende jaar, evenals de voortgangsstatus van deze acties. Het jaarlijkse plan kan worden bijgewerkt; de online versie is de enige geldige versie. De gepresenteerde actieplannen zijn gemeenschappelijke actieplannen voor alle merken, aangezien onze digitale tools dezelfde codebasis hebben, waardoor de verschillende acties kunnen worden gebundeld.

Jaarplan 2025

Type Actie Details Status
Meerjarig schema Ontwikkeling Opstellen en publiceren van het meerjarig schema op Groepsniveau Gereed
Sitemap Correctie Ontwikkeling en publicatie van een pagina om op de site te navigeren Gereed
Jaarplan Ontwikkeling Opstellen van actieplannen voor 3 jaar Lopende
Governance Beheer Benoeming van een toegankelijkheidsreferent per belanghebbende Lopende
Continue verbetering Correctie Na uitgevoerde audits (intern en/of extern), toewijzing van middelen voor significante correcties van geconstateerde non-conformiteiten Lopende
Ondersteuning en bewustzijn Begeleiding Creatie van richtlijnen door de Digital Factory Lopende
Audit Verificatie Contact opnemen met de externe diensten die op onze platforms aanwezig zijn om hun conformiteit te controleren Lopende
Technische evolutie Correctie Conformering van downloadbare kantoordocumenten Lopende
Menselijke middelen Identificeren Oprichting van een interne testgroep met en zonder handicap Te realiseren
Audit Verificatie Etam.com
Undiz.com
Maison123.com
Etam applicatie
Undiz applicatie
Te realiseren
Technische evolutie Correctie Conformering